lördag 4 december 2010

Rond 2

Sådär, då har man varit och inhandlat lite presenter. Det är inte så farligt egentligen, det handlar bara om hur man ser på saken. Det gäller att ha rätt perspektiv på saker och ting.
Själv så föredrar jag att gå långsamt omkring och dra följande mantra för mig själv "Alla här har skitbråttom, de har ingen aning om vad de ska köpa" vilket resulterar i att jag går omkring och ler.
Mitt leende få följande resultat.
*1. Hälften av alla man möter går lite i omvägar.
*2. En fjärdedel av alla man möter ler tillbaka.
*3. den sista fjärdedelen (alltid den del som envisas att ta med barn till julstressen) tar hårt tag i sina barn.
Detta gör att jag blir glad, och är jag glad så blir jag lugn. Är jag lugn så tar jag det väldans långsamt och harmoniskt.
Med andra ord, jag var skitjobbig och har stått ivägen för folk hela morgonen. Stod inne på smedjan (köpcenter i Eskilstuna) och stannade mitt i dörren för att börja leta rätt på min mobil och ställde mig där och skickade ett sms. Det var sååååååå roligt.

Det hela hade kunnat blivigt en förnöjsam dag. men tyvärr så fick jag svar på mitt sms. Det var STaffan, han och hans flickvän var ute idag igen..... och dom tyckte viskulle mötas....... idag igen....

Men visst, jag kanske var lite väl ärlig emot Ullis. uppenbarligen så vill hon att jag sk ljuga. så låt gå. Bara hon inte var så korkad idag som hon var senast.

Det var hon. Det tog ca ett ögonkasst för att lista ut att Ullis är en långsint kvinna. Blicken hon gav mig utstrålade hat, så jag log tillbaka och gav henne en kram av ren julglädje.
Hon kramade inte tillbaka...... dumt gjort tjejen.... dumt gjort....
Jag gav Staffan en bamsekram och fick en tillbaka. Men jag kunde inte låta den glida, så jag tog upp ämnet med Ullis.

Jag- Så uppenbarligen går du runt och är långsinnt under julen. Den stora högtiden för förlåtelse. det är väl lite skenheligt?

Ullis- Jag är inte långsinnt.

Jag - så varför fick jag ingen kram? det har jag alltid fått förr. Fram tills att jag påpekade att du försöker löpa dig ett gott samvete med 20:or.

Ullis- Men kom hit ska du få en kram då...

jag -Nä nu vill jag inte ha en kram. Den ska komma spontant, inte behöva påpekas.

Ullis- Kan du aldrig vara nöjd? Måste du bråka hela tiden?

Jag -Jag bråkar inte, jag bara påpekar uppenbara saker. Och eftersom att 99% av den här världen är mig underlägsna och ett gäng korkade idioter så fattar de inte att de gör självklara saker. Så när jag påpekar dessa uppenbara saker så tar de illa vid sig och det missuppfattas som att jag bråkar. Men det har inte med vad jag säger att göra, det har med att göra att det inte finns folk med fungerande hjärnor t ex.

Ullis- Jag tänker inte ens ta den här diskussionen med dig.

Staffan - Låt det bara vara Tomas.

Jag - Men kom igen, jag hade ju världens bästa grej på gång ju... kan vi inte gå in i värmen o dricka lite kaffe, och sen så kan jag få hålla ett nytt tal.. snälla snälla snälla.... Det är ju för fan snart jul. om igen nu....
Ullis -Du bjuder på kaffe.

Jag -Ok, nu jävlar ska vi krossa julandan hos de här dumma konsumenterna. hahaha

Staffan-Men jag trodde du tyckte om julen, du har ju bara pratat om hur kul det är med snö och vinter.

Jag -Snö och vinter hör inte ihop staffan. Jesus bodde i Jerusalem, hur mycket snö tror du den lilla snickar-babben hade sett?

Ullis -Snickar-Babbe? Allvarligt, du mår inte ens dåligt av att dra rasistiska skämt om Jesus?

Jag -Varför skulle jag må dåligt över det? Han var en jude, precis som alla andra judar som bor där nere bland sand-dynerna. Varför ska jag göra ett undantag på honom bara för att han blev avrättad?

Staffan -För att han är en stor del av av vår religion och kultur. Samt en stor del av jordens befolkning ser honom som en helig man som man inte ska skämta om. Det är jävligt respektlöst. Visst, jävlas med de personer du känner, men du kan väl låta folk ha sin tro ifred iaf.

Ullis -Precis, hur skulle du tycka om folk klankade ner på det du tror på hela tiden?

Jag -Ok, ullis, folk klankar ner på det jag tror på hela tiden så jag är van och jag har lärt mig att leva med det. Bara för att folk inte tror på det jag tror på så springer inte jag och köper mig en tub med Pevaryl och smörjer bara för att det svider. Jag utvecklade en ryggrad istället.
Staffan, jag tar folk som förtjänar att bli tagna på allvar seriöst, resten är ju bara till för att jag ska få jävlas med dom. Men om deras tro inte hade gått ut på att uppmuntra dumhet så hade jag kanske respekterat den. Men nu är det så att de tre stora hat-religionerna går ut på att hata alla andar, de uppmuntrar dumhet och förhindrar folk att använda hjärnan. VARFÖR ska man respektera något sådant?

Ullis -Men du firar jul. Är inte det lite hycklande?

Jag- julen är en betydligt mycket äldre tradition än kristendomen, så att fira jul har ingenting att göra med att tro på gud. Lika lite som midsommar eller käftskivor. Det enda som kristendomen gjorde var att hävda att Jesus föddes på en redan befintlig tradition.

Staffan -All your base belong to us!

Jag -"Hysteriskt skratt" Exakt, de gjorde en jävligt snygg övertagning av julen. Jag menar på allvar, tomtar var bannlysta en bra stund eftersom de ansågs vara hedniska. Alla kulturer har en högtid mitt i vintern. Så att kristendomen ville ha en egen är knappast förvånande.

Ullis -Men du är ju knappast en hedning, så du firar inte något blot direkt.

Jag -Tekniskt sett så är jag är sjujävla hedning. Så jag har nog fan rätt att fira blot om jag vill.

Staffan- Jo, att du bryter mot allt som bibeln står för är väl ganska kännt. Men det ger väl inte dig rätten att håna Jesus?

Jag -Men jag ser inte vart jag har hånat honom? Jag kallade honom för Snickar-Babbe. Hans pappa Josef var snickare, och som seden löd så tog sonen samma yrke som fadern. Så det är korrekt att kalla Jesus för snickare. Sen så var han en Babbe. Eller tror du på den klassiska bilden av Jesus som blond och blåögd? Nä, han var en kamelryttare, sandapa, Babbe, Kroknäsa... kalla det för vad du vill. Men jag erkänner hans etnicitetiska arv. Det gör inte ni.

ullis -Måste du göra narr av någon alls?

Jag -Eftersom att Halva Bibeln går ut på att vilja döda mig, sen så hävdar dom att jag kommer brinna i helvetet när dom väl har dödat mig så har dom helt klart gett mig rätten att håna dom. Jag tycker inte ens att vi ska straffa dom, bara retas lite. Och om deras religion inte tål at man ifrågasätter den lite så kanske dom ska syna sig själva lite.

Staffan -Och den rasistiska biten? Kan du inte nöjas dig med att kalla honom för snickarjävel?

Jag -Men jag är rasistisk. Den enda skillnaden är att jag står för att jag tänker i termer av ras och hudfärg. Allt annat vore hyckleri. Så varför ska jag förneka mig bara för att någon annan kan ta illa upp?

Ullis -Jag tänker inte i ras-termer. För jag är inte lika småsinnt som du är.

Jag - Så du påstår att du inte tänker i termer av ras, och du struntar i vilken hudfärg jag har?

Ullis -Klart jag gör. Det spelar inte någon som helst roll varifrån du kommer, det är din personlighet som avgör om jag tycker om dig eller inte.

Jag - Det där är bara skitsnack. Och du tycker inte ens om mig, så du hycklar som fan just nu. Du står ut med mig för att jag och din pojkvän är kompisar. Men annars skulle du aldrig umgås med mig. Och det faktum att du inte tycker att hudfärg spelar in är en ren och skär jävla lögn.

Ullis -Jasså? Och hur tänker jag i termer av ras?

Staffan - Jag undrar samma sak, det här kommer bli roligt att höra. Men jag tror inte du kommer vinna den här Tomas.

Jag - Enkelt. Om jag säger att en kompis röstade på Sverigedemokraterna, vilken hudfärg skulle du gissa på att den har då?

Ullis - Jag skulle gissa på att din kompis är svensk, men det är bara för att majoriteten av alla SD'are är svenska. Så det är statistiskt godtagbart.

Jag - Absolut, men du skulle fortfarande göra ett antagande. Det är att tänka i egenskap av ras.
Men om jag skulle hävda att en kompis har hedersmördat sin syster. skulle du fråga om han var svensk då?

Ullis .......

Jag - Precis, för majoriteten av alla hedersmord som begås i Sverige begås av invandrare från mellanöstern. Så då är det rätt att anta att det är en arab som har begått brotet utan att faktiskt veta. Eftersom.. som du sa.. statistiken står på ens sida.

Ullis - Men det är väl ändå en jävla skillnad, det fattar du väl själv.

Jag - Visst är det skillnad, det är ok att anta att Svenskar gör fel, men inte invandrare.

Ullis - Nä, men att blanda ihop mord och vad man röstar på.

Jag - Det är du som försöker slingra dig, ämnet var huruvida man tänker i form av ras och hudfärg. Så oavsett vad vi talar om för grej, så är det fortfarande så att vi ska sluta tänka i egenskap av ras, vilket du också måste sluta med. Eller så måste du börja erkänna att du är lika dömande som alla andra.

Ullis - Men jag tänker inte på andra som olika raser. Jag tycker att alla har samma värde, oavsett ursprung.

Jag - Jag har inte sagt något om att de är mindre värda, jag bara hävdar att du är lika dömande som mig.

Ullis - Du kallar en död jude för en Babbe. Det är rasistiskt.

JAg - Inte mer rasistiskt än att svenskar blir kallade för Svennar, men om jag skulle kalla en Bosnier för Bosse så skulle du bli arg över att jag är rasist.

Ullis - Men det är inte samma sak.

Jag - Förklara då skillnaden.

Ullis - Du byter ämne.

Jag - Du klarar inte ens av att svara på frågor om ditt egna beteende. Men vi kan återgå till Julen om du vill det istället. Nu när vi vet att du är en liten smygrasist.

Ullis - Jag är ingen smygrasist. Men du har inte flytt från ditt land för att slippa bli dödad.

Jag - Nej, det har jag aldrig påstått heller. Men om jag nu skulle fly från Sverige och flytta till Canada. Vilken rätt ger det mig att börja kalla alla Canadensare för nedsättande ord? Bara för att jag har flytt från mitt hemland?

Staffan - Vafan.... helt stört. Hur fan lyckas du? Jag är ledsen älskling, men du ligger illa till.

Ullis - Ok, du kanske inte skulle ha någon rätt att kalla dom för elaka saker... men jag tycker inte att det är samma sak.

Jag - Klart att du inte tycker, för om du skulle tycka det så skulle du bli tvingad att erkänna att du har fel. Men som du sa, vi glider ifrån ämnet julen.

Ullis - Du hatar julen för att kristendomen stal den från alla andra. Nöjd?

Jag - verkligen inte. Jag kommer inte vara nöjd förräns jag har fått ett litet barn att gråta.

Staffan - Hur tragisk barndom hade du egentligen?

Ullis - Man börjar undra, var de andra hundvalparna elaka mot dig?

Jag - Nä, hundvalparna var snälla, men alla zombies runtomkring är hjärntvättade. Precis som under nazismen. Och hade de handlat om att döda judar igen så hade ni uppskattat min lilla motståndsrörelse. Men nu när ni är hjärntvättade så tycker ni att jag har fel.

Ullis -visst visst, vi är hjärntättade zombies. Kan vi bara släppa det hela nu?

Staffan - ja, jag måste hitta på något att köpa till farsan. Förslag?

Jag - 10 meter rep!

Staffan - Och varför ska jag köpa 10 meter rep för? Vad ska han med det till? han bor i en lägenhet.

Jag - Han kan hänga sig från balkongen eftersom han är en sådan misslyckad individ att han behöver sin son att köpa saker för att visa sin kärlek till honom.

Staffan - Men det är inte riktigt därför jag köper en julklapp till honom.

Jag - Om det hade varit sant så hade du inte jagat efter något, då hade du köpt något spontant när du hittat det. oavsett årstid.
Nä. nu ska jag dra och träna. Ha det bra och lycka till med rasism och tvingade presenter.




Somliga lär sig aldrig.

3 kommentarer:

  1. Sen så ska det juh tydligen vara som så att Jesus dessutom egentligen föddes på våren.

    SvaraRadera
  2. Eller i oktober, eller vara en av en hel drös gudafigurer som figurerade i ungefär samma tidseriod. Den enda skillnaden är marknadsföringen, medan det mesta annat är bara "Ctrl a, ctrl c, ctrl v"...

    SvaraRadera
  3. jag hängde med precis va du menar... o va du vill komma fram till oxå.. har samma lika i tankebanor just detta kring jul,kebaber o judar.. o de jag kom fram till iaf om man nu firar julen i jesutecken.. så är vi inte kristna !!! vi är Alla Jude wannabe´s ! Hah !
    Kristendomen är en wannabe religon! min syn på de hela iaf!

    SvaraRadera