onsdag 10 november 2010

Motorcykelgäng och polisen

En bekant som jobbar som polis fällde spontant en kommentar om mc-gäng när vi satt och diskuterade kriminella. Den löd "Patetiska människor"!

Jag kände nog att jag inte riktigt kunde döma dessa personer som patetiska. Av ganska många anledningar faktiskt.
Till att börja med så är jag inte medlem i ett mc-gäng, jag har inte ens mc-kort. Min karriär på 2 hjul varade i ca 30 sekunder... ok jag ljög, 15 sekunder innan jag planterade min kompis jävligt trimmade moppe i en granhäck, sen var det inget mer körande för min del.

Men jag undrar lite över varför det är så himla stort spektakel över dessa mc-snubbar.
De är intresserade av motorcyklar, sen att några av dom håller på med kriminella saker är väl en sak, men att dra alla över en kam känns lite extremt. så nu kommer jag spekulera vilt över detta fenomen.....

Folk som vill gå med i ett mc-gäng/Polisen måste förtjäna platsen, de börjar som "Prospects/Aspiranter" där de får göra allt skitgöra för att sedan stiga i graderna. Som högst så finns President/Polischef, men det finns många olika inriktningar man kan välja också.

*En del som tycker om fysisk våld och är väldigt stora till kroppen och vet hur man använder den fördelen till att skrämma folk kan välja inriktningar som Indrivare/Piketen där de kan slå på folk bäst de känner för.
*För de lite mindre personer som flickor och andra klent byggda män så finns Langare/trafikpolisen. Dessa individer tycker inte om fysiska konflikter men vill ändå känna att de gör något för organisationen.
*Om man nu skulle vara en smart person som är lite beläst så kan man hålla på med saker som penningtvätt/eko-roteln. Då får man vara snygg i kostym och vara dryg hela dagarna lång, vilket tyvärr är väldigt tilltalande för många.
*Om du nu inte är varken stor eller liten eller speciellt smart, så tappa inte hoppet, vi har de vanliga soldaterna kvar. De är dom du ser när de patrullerar gatorna utanför ditt bostadshus, på stan, utanför krogen... ja dom syns lite överallt.

Men nu kanske ni undrar lite hur man känner igen dessa patetiska individer, skitenkelt. För att de flesta knappt har en IQ som gör dem läskunniga så har dom stora bokstäver på ryggen så att alla kan se dom och veta vilken organisation de tillhör. De är dessutom noga med vilka fordon de kör, så där har man en ledtråd till.

Men den stora frågan är varför folk väljer detta liv för sig själva. Jag tror att det är för att de känner att de får en sorts makt som kommer med deras valda gemenskap. De får likadana uniformer för att de ska känna sig som en i gänget. Klassisk sekt-mentalitet. Utöver det så utvecklar de ett eget språk som gör att de ställer sig lite utanför det sociala samhället, vilket man klart märker när man samtalar med en av dessa. De använder ord som man inte riktigt vet vad de betyder, detta får dom att känna sig lite smartare än alla andra.
De båda sorterna visar sin makt genom att vägra ta argumentativa konflikter gällande sitt egna uppträdande. Däremot så är de väldigt förtjusta i att ta fysiska konflikter för att sedan gömma sig bakom en större organisation. För de båda sorterna är väldigt medvetna om att om man ger sig på en av dom, så kommer resten av deras klon-liknande hjärnkopior att komma efter och kräva hämnd.
Och trots det faktum att de för det mesta är föraktade (det finns en del spån som ser upp till dem) så väljer de detta liv, vilket jag inte kan förstå. Kanske för att pappa var med, kanske för att man har något trasigt inom sig... ingaen aning, men min bekanta hade nog rätt. Patetiska människor.

Och för övrigt så anser jag att Kartago bör förstöras.

1 kommentar:

  1. haha. En mycket fin beskrivning

    En sak jag tänkte på, skulle det inte passa dig med penningtvätt/ekorotel - dryg är du i alla fall

    SvaraRadera