onsdag 19 oktober 2011

Gränsdragning

Idag så har jag undrat lite över vart man drar olika gränser, som till exempel vad man får skämta om och när.

Om jag skulle dra ett skämt om judar som sniffar gas så är jag en okänslig person som inte förstår allvaret med den stora jude-konspirationen, om jag skojar om att Engla inte blir gammal men skämten om henne blir det så är jag ett jävla rövhål. Sist men inte minst så är det bara allmännt fruktansvärt att påstå att höjden av njutning är att doppa snoppen i choklad och springa naken genom ett dagis.

Men vad får man skoja om egentligen?

Alla skämt som är det minsta roliga förolämpar någon, det är alltid någon som blir lurad, någon som är dummare än de andra etc. Skämt går ut på att förnedra andra så att man kan skratta åt dom, det är själva grunden i humor. Därav att vi skrattar, vi är alla skadeglada.
Det är uppenbart att vi njuter av att andra skadar sig, sådan är den mänskliga naturen.
Men hur mycket får man skoja om de direkt i sin närhet egentligen?

Får jag skoja om att en kompis mamma är en slampa? Självklart, vi har alla hört din mamma skämt, är det ok att skoja om polares små snoppar... uppenbart ja på den också.

Men framför allt så tycker jag att man inte bara får, utan även att man ska skoja om folk som har t helvete för mycket nerver på utsidan. Som de som mår dåligt över saker som man inte ens behöver må dåligt av.
Jag köper att folk mår dåligt av att deras barn har avlidit, inga problem.
Men när folk mår dåligt över skitsaker så blir jag fan arg och får då ett behov av att håna dom. På gott och ont så har jag en sambo som tyvärr förbjuder mig att säga vissa saker, hon är så att säga ett filter för de personer som har en lite väl känslig hud för att vistas ute när det blåser.

Om en person t ex smugglar in en jävla massa knark i ett land och får fängelse... jag tänker inte tycka synd om den personen hur mycket folk än gnäller över det på facebook, eller om e bekants föräldrar ska skiljas pga otrohet. Grattis, din mamma är en slampa, sluta gnäll, tyck synd om din farsa som har blivit lurad av en person istället. DET ÄR INTE SYND OM DOM!

Så varför får man då inte skoja om det? är det mer ok att skoja om att en liten flicka blir våldtagen och mördad än vad det är att skoja om en skilsmässa?
En skilsmässa innefattar ytterst sällan död, det handlar bara om att två personer inte längre vill leva med varandra...


..snälla älskling, låt mig skoja om det...... jag lagar mat en månad framöver om jag får det. puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar