tisdag 24 augusti 2010

Tjänstevapen

Efter en kopp kaffe för mycket så landar en vanlig konversation på ämnet om varför bara poliser får bära vapen, snickare får ha kniv när de jobbar och så vidare.

Men nu har jag funderat (förmodligen lite för mycket) på detta ämne.
De som jobbar som knarklangare, bör inte de få bära vapen? De har ett farligt arbete och kan behöva använda ett vapen lite till och från, precis som vakter behöver sin batong om det blir bråkigt.
Eller är det så att knarklangare inte är en erkänd yrkeskår? Och därför får de inte bära vapen?
Eller är det kanske så att man måste ha utbildning på sitt vapen?

Men då har jag en liten frågeställning, om jag som kan skjuta gevär, jag har jägarexamen och är en ganska bra skytt på både pistol och gevär (tog en del 7:or på tavlan). Om jag skulle börja sälja knark, skulle då jag få bära vapen i nödvärnssyfte?

Jag har också tränat en hel del kampsport som innefattar svärd, jag har en svärdlicens för att få frakta mitt svärd till och från tävlingar. kan jag då få använda det som ett tjänstevapen när jag jobbar som vakt på stökiga ställen?
Eller om jag som flyttgubbe får i uppgift att köra en vräkning, då är det inte ovanligt att man möter väldigt upprörda personer som inte tycker att det är rättvist att man slänger deras saker, får jag då använda min Pirra som tjänstevapen? eller måste jag spöa dom med ett bärsele?

Och om en person som jobbar som datanörd (Läs Nidde) och blir påhoppad, får han använda nätverkssladden elelr måste han ta en plattskärm?

Vilka tjänstevapen finns det egentligen och vilka yrkeskårer har rätt att använda vad egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar